MENU SLUITEN

Sebastian Haffner

haffner 1 haffner 2 haffner 3Tip van Leon. Sebastian Haffner (1907-1999) was een Duitse jurist/publicist en historicus die in 1938 Nazi-Duitsland ontvluchtte en emigreerde naar Engeland waar hij lange tijd werkte als journalist voor The Observer. In 1954 keerde hij terug naar Duitsland als correspondent voor ditzelfde blad. In de loop der jaren verschenen werken van zijn hand over Duitsland voor, tijdens en na de tweede wereldoorlog die al vrij snel de status van historische ‘klassiekers’ kregen. Nog steeds worden zijn boeken door historici geraadpleegd en aanbevolen als zijnde het beste wat er over dat onderwerp verschenen is.

Onlangs verschenen drie van zijn belangrijkste werken in een goedkope pocket-editie; “Het verhaal van een Duitser’, ‘Kanttekeningen bij Hitler’ en ‘Het Duivelspact’.

Het verhaal van een Duitser

“Op messscherpe wijze analyseert Haffner de Duitse samenleving zoals die in zijn jeugd bestond, de eerste wereldoorlog, de vrede van Versailles, de inflatie van 1923 en de totale politieke en maatschappelijke ontreddering waardoor de nazi’s aan de macht kwamen. Een van de belangrijkste boeken ooit in Duitsland verschenen en een must voor iedereen die inzicht wil krijgen in de geschiedenis en de opkomst van het nationaal socialisme”.

Kanttekeningen bij Hitler

“Het meest bekende werk van Haffner. Het is een verbijsterend heldere kijk op deze dictator. Haffner maakte definitief een einde aan alle eendimensionale begrippen om Hitler te duiden. Nee, Hitler was geen kunstenaar, geen politicus en al helemaal geen staatsman. De sleutel tot het politieke gedrag van Hitler lag volgens Haffner aan het feit dat hij zichzelf als verpersoonlijking van het Duitse rijk zag”.

Volgens Geert Mak ‘De kortste en beste beschrijving van leven, werk en pathologie van Adolf Hitler’.

Het Duivelspact

“Het verhaal van de Duits-Russische betrekkingen tussen de twee wereldoorlogen is opwindender dan welke roman ooit. Het betreft immers een dodelijke verstrengeling en verstrikking van twee volken. De relatie tussen het derde rijk en de nog jonge Sovjet-Unie was volstrekt tegennatuurlijk, eigenlijk van meet af aan bedoeld om elkaar te bedriegen en naar het leven te staan. Voor beide partijen was het bijna letterlijk een verbond met de duivel.

in trefzeker en beeldrijke proza typeert Haffner personen en situaties. Bovendien is hij goed in staat om bestaande beelden door het onthullen van weinig bekende feiten omver te halen”.